Tuesday, February 27, 2007

Apa ada pada nama?

Oleh ‘Deep Throat’ Sabah

Kata Shakespeare, "mawar jika dipanggil dengan apa namapun tetap akan harum".

Namun 'Samsu' bukanlah seharum mawar. Mengikut kamus Samsu ialah sejenis arak atau minuman keras yang diproses melalui proses penapaian. Samsu ini menjadi kegemaran masyarakat India di luar bandar terutama yang bekerja di estet kelapa sawit atau getah sehingga ramai mati akibat terminum Samsu haram. Samsu juga adalah Matahari jika disebut Syamsi! Sifat Samsu memang mabuk lagi memabukkan, ganas lagi mengganaskan.

Begitulah nasib dan sifat Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi Malaysia, YB Datuk Haji Samsu Baharun Haji Abdul Rahman di persada politik Sabah dan Malaysia.


(Gambar A: Samsu Baharun Haji Abdul Rahman)


(Gambar B: Samsu dibayangi Yusof Jamlee)

Nama Samsu tidaklah begitu penting dalam politik tanah air dan pada mulanya hanyalah ahli politik bidan terjun kerana Umno Silam tidak sepakat memilih Calon. Apabila Yusof Jamlee tidak terpilih akibat skandal seks sehingga calon terpaksa dipilih kalangan 'Pendatang Asing' (dari Semporna) sebagai calon.

Ketua Umno Bahagian Silam ketika itu, ialah Wakil Rakyat Lahad Datu, Datuk Mohd Yusof Amat Jamlee, abang ipar kepada Samsu. Sebelum menjadi wakil rakyat, Yusof adalah 'samseng’ yang dilahirkan USNO daripada era kayu balak kerana terkenal sebagai 'pembalak haram' atau tukang 'zero-zero' (panggilan untuk pembalak haram di Sabah). Yusof terkenal dengan kegemarannya dan hero 'merampas' isteri orang kerana lebih menyukai janda atau isteri orang daripada anak dara.

Samsu yang dilahirkan pada 18 Julai 1958, di Semporna, Sabah. Selepas tamat pengajian di Universiti Malaya pada tahun 1981, Samsu menjadi pegawai kerajaan dengan gaji yang secukupnya untuk menyara keluarga sehinggalah pada tahun 1999 apabila beliau diminta melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Presiden Majlis Perbandaran Sandakan untuk tampil sebagai Calon Umno/ Barisan Nasional pada pilihan raya negeri tahun tersebut bagi kawasan N 42 setelah Yusof Jamlee tidak terpilih kerana skandal dengan isteri Pak Brahim (Naja) orang kepercayaan Pak Lah.

Sebelum terpilih sebagai calon Umno bagi Dewan Undangan Negeri Lahad Datu pada 1999, Samsu diwar-warkan sebagai calon Parti Barisan Rakyat Sabah Bersekutu (BERSEKUTU) untuk DUN Lahad Datu setelah Samsu menerima RM60,000 daripada Pemangku Presiden Parti, Datuk Amar Harris Mohd. Salleh. Bersekutu ketika itu ialah "parti upahan yang dipasang Barisan Nasional" untuk memecah undi pelbagai kaum supaya Parti Bersatu Sabah kalah dan BN memang mutlak.

Bersekutu memilih Samsu yang sebelum ini sebagai Pegawai Daerah Lahad Datu bagi membantu Samsu menentang Yusof Jamlee yang telah 'merampas' isterinya, Siti Jalmah Haji Aramain dan akhirnya Samsu terpaksa menceraikan isterinya untuk dinikahi oleh Yusof setelah mereka bersekedudukan selama setahun.

Namun, apabila Yusof Jamlee tidak terpilih sebagai calon BN, maka secara sepontan dia mencadangkan nama Samsu, sebagai 'kisas' di atas perlakuannya merampas isteri Samsu sehingga ramai AJK Umno Silam dan Perhubungan UMNO Negeri terkejut kerana mereka mengetahui Samsu telah menerima wang daripada Harris sebagai calon Bersekutu.

Samsu kemudian menikahi Dawani @ Norsalmah, namun tidak dapat melarikan diri daripada 'badi' Yusof Jamlee kerana bapa Dawani juga bernama Yusof.


(Gambar C: Datin Nana yang jelita begitu tabah sekalipun dilayan secara tidak adil oleh MAIZATUL AKMAM)


(Gambar D: anak MUFTI negeri Sabah)

Kakak Samsu, Badariah Haji Abdul Rahman (seorang polis berpangkat ASP) yang ketika itu masih menjadi isteri Yusof Jamlee tidak merestui pernikahan Samsu dengan Dawani yang dikenali sebagai Nana oleh penduduk Lahad Datu lalu meminang anak jiran mereka di Petagas, Maizatul Akmam yang kebetulan sebagai anak Mufti Negeri Sabah, Haji Ahmad Alawi.


(Gambar E: Raut wajah Maizatul tidaklah buruk, tetapi jerawat batu menyebabkan wajahnya buruk sehingga terpaksa ditampal bedak. Mengikut pekerja salon yang dikunjunginya, kulitnya berkeruping oleh daki dan kudis buta.)

Badariah memang menikahi Yusof Jamlee dan memperoleh seorang anak lelaki bernama Rajesh (Jurutera) dan kemudiannya bercerai dan berkahwin lagi dan memperoleh 3 anak dengan suami barunya. Tetapi apabila Yusof Jamlee dipilih oleh Tun Sakaran sebagai Calon Umno DUN Lahad Datu pada 1994, dia turun membantu Yusof dengan memakai uniform polis dan bersekedudukan dengan Yusof Jamlee kerana belum bercerai dengan suaminya.

Nana yang dinikahi Samsu hanya untuk menjadi 'Koleksi Seks' kerana Nana memang cantik berbanding Maizatul yang hitam legam dan berjerawat batu sehingga terpaksa ditutup dengan bedak 'lima tan'. Istilah 3 dalam 1 berlaku dalam hidup Samsu. Cintanya masih pada Siti Jalmah, Nafsunya pada Dawani dan tubuhnya pada Maizatul.

Sindrom 'Kiaboh' (Takut Bini) menjalar hidup Samsu sejak berbinikan Maizatul yang diibaratkan sebagai Dracula oleh penduduk Lahad Datu kerana terlalu sombong dan QC (Queen Control). Walaupun Mufti Negeri Sabah disegani ramai, namun anaknya bukan sahaja Dracula.

Maizatul yang menjadi isteri muda Samsu telah melakukan tindakan paling drastik dengan memaksa Samsu menafikan mempunyai isteri lain selain dirinya sehingga Nana merasa malu, terhina, teraniaya dan sedih lalu membuat laporan polis dan membuat surat akuan untuk memfailkan saman terhadap Samsu melalui peguam, Sugumar a/l Balakrisnan.

Yusof Jamlee menangguk di air keruh kerana membantu Nana membayar cagaran khidmat peguam terkenal tersebut yang sebenarnya bukanlah hebat sangat kerana 'murid' kepada Ansari Abdullah tetapi Sugumar mempunyai minat yang sama dengan Yusof Jamlee, 'kereta terpakai' (isteri orang).

Maka melututlah Maizatul merayu agar 'kakak Nana' menarik balik saman tersebut. Nana yang berhati mulia berwajah ibu merupakan isteri yang taat pada suami kerana walaupun dihina madunya, namun rela melayani suami yang kalau tidak mendapat 'servis' nya bagaikan 'orang gila meroyam'.

Sehingga kini, Nana menjadi isteri Samsu, walaupun Maizatul menafikan dirinya bermadu. Kejamnya anak seorang MUFTI yang mencemarkan kedudukan bapanya sehingga menganiaya Madu sendiri. Nana terpinggir dan menjadi 'patung seks' Samsu.


(Gambar F: Laporan Polis Nana terhadap Samsu)


(Gambar G: Surat Akuan Nana)

Lebih memburukkan perangai QC Maizatul apabila mendesak Samsu menggunakan kedudukannya sebagai Pemangku Ketua Bahagian (Yusof Jamlee digantung kerana Politik Wang) dan Ahli Parlimen dengan 'melantik dirinya' sebagai Ketua Puteri Umno Silam dan memaksa calon utama untuk jawatan itu, Mizma Apehdullah menarik diri. Maizatul juga memaksa Samsu melantik adiknya seorang kasanova yang lebih dikenali sebagai Bangla di Silam sebagai Setiausaha Umno Bahagian selain daripada jawatannya sebagai Setiausaha Sulit Setiausaha Parlimen, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi. Bangla gemar menyamun 10 peratus daripada peruntukan projek parlimen daripada kontraktor yang terkadang kala C.O.D dan terkadang kala 'wang mari dulu baru cerita'.

Samsu yang menggelarkan dirinya sebagai PEMIMPIN adalah penakut dan bukan sahaja itu, tetapi tamak kuasa, malah tamak harta. Samsu tidak berani bertanding sebagai Ketua Umno Silam tetapi hanya sebagai timbalan ketua, namun merancang kejatuhan Ketua Umno Silam melalui aduan palsu politik wang bagi membolehkan dia memangku jawatan berkenaan sebagai lesen untuk membolot kekayaan.

Ketika menjadi Adun Lahad Datu dan kini Ahli Parlimen Silam, Samsu membaham hampir kesemua peruntukan kerajaan dengan mengarahkan orang kepercayaannya, Abidin Kabasalan mendapatkan tandatangan Ketua Cawangan Umno yang memohon projek terutama atap zing seratus keping bagi setiap cawangan dengan memaksa mereka menandatangani baucer bayaran, namun mereka hanya menerima 15 keping sahaja. Terkadang kala hanya tandatangan dan tidak dapat apa-apa melainkan janji yang sampai kini belum tertunai, tetapi dokumen yang mereka tandatangani itu dikirim untuk tuntutan bayaran.

Kata orang sepandai-pandai kancil di jalan raya, kemalangan juga (jika di hutan ditembak pemburu). Begitulah nasib Samsu. Lebih memalukan, Samsu menggunakan nama ajk Umno Bahagian Silam, Napaan Rabeka (Haji) dan keluarga Napaan iaitu Rasid Afta, Peme Narel, Fatimah Eneta, Ahmad Sulaiman, Muhammad Eneta dan Normanah Tepoh bernilai RM6,500 setiap seorang walaupun mereka cuma memberi hamper bernilai RM70.


(Gambar H: Napaan (kiri) di Majlis Penyampaian Hadiah Kejuaraan Terbuka Golf AM1 yang dianjurkannya. Samsu menyampaikan hadiah kepada juara)

Napaan tidak mengetahui kes penyalahgunaan kuasa dan rasuah Samsu ini sehinggalah mengikuti rombongan Kontraktor Bumiputera yang juga AJK Bahagian Umno Silam mengunjungi Pejabat JPPS di Kota Kinabalu. Dalam perjumpaan tersebut, Napaan mengutarakan rasa kesal AJK Umno Silam kerana mereka berusaha keras mempertahankan kedudukan JPPS di Sabah tetapi tidak memperoleh sebarang projek. Anehnya, Bangla yang mengatur pertemuan tersebut dengan menemui JPPS, Datuk Ismail Wadin, seolah-olah menghantarkan Samsu ke pintu neraka.

Timbalan Pengarah JPPS, Haji Matusin Sunsang secara berseloroh mengatakan kenapa mau marah sedangkan Napaan dan keluarganya sudah terima RM6,500 setiap seorang untuk tuntutan bencana alam dan bolehlah belanja semua yang ada dalam bilik ini minum.

Napaan terkejut apabila mendengar percakapan Haji Matusin dan menafikan sekeras-kerasnya. Mahu tidak mahu Haji Matusin terpaksa menunjukkan baucer bayaran dan tuntutan bencana alam tersebut. Napaan mendapati tandatangan di baucer bayaran bukan tandatangannya. Begitu juga dengan saudara-maranya yang dilibatkan dalam tuntutan RM50,000 tersebut. Akibatnya, Samsu menggunakan pengaruhnya menukarkan Haji Matusin ke Putrajaya apabila gagal mempengaruhi Haji Matusin memusnahkan bukti kerana sudah jelas Cek bayaran atas nama Samsu dan diambil oleh Bangla.

Merasa tidak puas hati dengan senario ini, Napaan meminta penjelasan daripada Samsu dalam Mesyuarat JK Umno Bahagian Silam di Hotel Royal Palm, Lahad Datu. Samsu dan permaisuri legamnya, Maizatul Akmam, sebagai Naib Ketua kerana Ketua Puteri Umno Silam yang juga kononnya seorang 'peguam terkenal' (terkenal oleh skandal seks kerana tidak puas dengan suami sampai berjerawat batu) mencabar Napaan membawa kes tersebut ke Mahkamah kerana membuat tuduhan yang tidak berasas.

Merasakan maruahnya tercabar, Napaan memfailkan aduan rasmi kepada Timbalan Pengarah BPR Sabah, Nasharuddin Mohd Noor dan BPR telah menjalankan siasatan rapi dengan memanggil semua saksi memberi keterangan. Namun sehingga kini belum ada sebarang tangkapan dibuat, sebaliknya Samsu sering mengganggu Napaan dan saksi lain dengan pelbagai cara agar mereka menarik balik laporan dan keterangan dengan menawarkan RM100,000 setiap seorang.

Mengikut Napaan, dalam tuntutannya, Samsu mengakui rumah kesemua mangsa di Kampung Kokos, Batu 6, Segama Lama Lahad Datu ditenggelami air dan semua barang musnah, walaupun rumah beberapa mangsa berada di atas bukit. Jika rumah mereka tenggelam, maka seluruh Lahad Datu akan tenggelam. Namun Napaan enggan mengulas lanjut kerana Pengarah BPR mengugutnya untuk mengambil tindakan jika mendedahkan maklumat kepada umum mengikut Seksyen 214, Kanun Prosedur Jenayah.

Namun bukan semua orang gelap mata dengan wang. Haji Napaan tidak berganjak walau setapak, kerana merasakan sia-sia menunaikan Haji Akbar jika menerima rasuah daripada Samsu, begitu juga dengan semua mangsa yang sanggup membuat Surat Akuan Berkanun di Mahkamah Majistret Lahad Datu menafikan mereka menerima sebarang bantuan bernilai RM6,500 daripada Samsu atau kerajaan berhubung tuntutan bencana alam.


(Gambar I: Fatimah Eneta (kanan) dan Peme @ Asnah Narel menunjukkan surat akuan mereka yang menafikan ada menerima sebarang wang bantuan banjir daripada sebarang pihak)


(Gambar J: Surat Akuan Asnah @ Peme Narel)


(Gambar K: Surat Akuan Fatimah Eneta)

Nama Samsu menjadi begitu mega dan megah apabila berjaya mengumpulkan 2,250 tandatangan menyokong kepimpinan Pak Lah di ambang krisis dan menyampaikan kepada Pak Lah sendiri ketika beliau pulang daripada bercuti di Australia sehingga Pak Lah memeluk buku tersebut kerana teruja dengan buah tangan daripada Umno Silam.

Namun, sikap telunjuk lurus kelingking berkait Samsu terdedah apabila Ketua Pemuda Umno Silam, Haji Salleh Kalbi menegur Samsu melalui laman Web Malaysiakini.com bahawa Samsu mempunyai agenda tersendiri dan menyatakan hanya 215 orang sahaja menandatangani buku ikrar berkenaan dan selebihnya adalah tandatangan misteri!

Samsu tidak lagi boleh mengharapkan Pak Lah untuk menyelamatkan karier politiknya setelah berak dan kencing di kepala Pak Lah dengan membuat akuan palsu melalui buku ikrar tersebut dan skandal banjirnya.


(Gambar L: Samsu menebalkan muka menyampaikan buku ikrar kepada Pak Lah)


(Gambar M: Pak Lah bangga memeluk buku ikrar berkenaan, namun kecewa apabila mendapati Samsu rupanya bapak penipu kepada segala penipu di dunia)

Gaya hidup mewah Samsu sukar untuk disorok kerana rakyat tahu berapalah gaji setiausaha parlimen dan ahli parlimen dan tidak mungkin mampu memiliki sebuah kenderaan mewah BMW V5 yang tanpa segan silu diletakkan di hadapan pejabat BPR sekalipun Samsu masih dalam siasatan BPR.


(Gambar N: Kenderaan mewah BMW V5 berharga RM750,000 milik Samsu ini diletakkan di pintu masuk Pejabat BPR, di Mini Putrajaya, Kota Kinabalu. BPR tak nampakkah?)

Hukum karma terus berjalan dan Samsu terkenal dengan kebijaksanaan mempergunakan orang dan pecat-memecat (walau tidak mempunyai kuasa kerana dia hanya pemangku) terpaksa memecat Adun Lahad Datu, Datuk Datu Haji Nasrun Haji Mansur yang dilantik sebagai Ketua Penerangan Umno Silam kerana cemburu isterinya tergila-gilakan Nasrun yang diwar-warkan mempunyai skandal dengan isterinya sehingga melantik seorang pendatang asing, Sharif Saidi Sharif Alawi sebagai Ahli Majlis Daerah dan dihadiahkan sebuah kenderaan mewah Rexton bagi menutup rahsia melihat skandal Maizatul dengan Nasrun (Nauzubillah hi min zalik).

Kini Nasrun mempergunakan kelemahan Samsu untuk memperkasa pengaruh politik dengan kuasa Adun ditangan, Nasrun bukan sahaja mampu memetik bintang kebesaran di istana negeri, malah mampu menawan hati Maizatul yang sebelum ini menjadi peguam di syarikat Nasrun & Co. Kebanyakan pengikut Samsu kini berpaling tadah dengan mengikuti Nasrun.

Akibatnya, Samsu mempergunakan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Datuk Seri Musa Aman sebagai pergantungan dan buah catur politiknya dengan memohon projek PPRT daripada peruntukan khas tahunan FELDA, RM50 juta. Dengan keluluskan RM25 juta tersebut, Samsu merasakan bintangnya bersinar kembali setelah karier politiknya yang tersirna akibat skandal banjir kerana peruntukan khas yang disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah (JPPS) akan menarik sokongan Ketua Cawangan 'mengejar bayang harapan' untuk memiliki Rumah PPRT yang bernilai RM21,000 setiap satu. Dengan jumlah peruntukan yang besar tersebut, 1,000 buah rumah PPRT, Samsu bukan sahaja boleh memberi rumah kepada semua Ketua Cawangan Umno Silam malah semua Ketua Cawangan BN agar menyokong beliau.

Di Majlis Perasmian Projek PPRT, Kampung Sabah Baru, Lahad Datu, tujuh ketua cawangan Umno Silam menerima rumah berkenaan sebagai penjara mereka di dalam peti undi BN iaitu:

1. FARTIMAH BINTI KANING (Bekas Penerima Rumah PPRT)
2. SHARIF DAWILA BIN SHARIF DAWILI
3. ZAITON BTE BANDAHALA
4. LIM KIM FONG
5. LAUREL BALUAN
6. HAJI UTOH SALEH NAHUL (Bekas Penerima rumah PPRT)
7. INING BINTI BANTALA (Anak Ketua Cawangan Bantala Jamad)

Hanya tiga orang sahaja orang termiskin yang menerima rumah berkenaan sebagai ugutan agar tidak berpaling kepada Nasrun dan pancingan undi untuk Ketua Cawangan Umno Silam:

1. NASIR BIN GANNA
2. ISA BINTI LAUDIN
3. KALONG BIN MALARI

Rumah tersebut sewajarnya diberikan kepada mereka yang dijanjikan, namun oleh kerana bukan penyokong beliau, maka mereka dipinggirkan.

Namun ibarat bergayut di dahan yang rapuh, nasib Samsu belum menentu kerana Najib yang dikaitkan dengan Skandal Altantuya dan Musa dengan Skandal Wisma Bandarayanya mungkin tidak dapat membantu Samsu melepaskan diri daripada cengkaman BPR.

Tambahan pula, kata orang tua-tua, untuk mematikan pohon tidaklah perlu membubuh racun kerana akan dianggap kejam dan tidak bertimbang rasa. Cukuplah meletak 25 karung baja dan siramlah air. Inshaallah pokok itu akan mati dengan perlahan-lahan. Mungkin itulah nasib Samsu yang menerima RM25 juta yang akan menjadi pembunuh karier politiknya kerana rumah yang dibina tidak bermutu, tidak mempunyai sebarang kemudahan asas dan dibina di atas tapak tanah adat bagi pengikutnya yang tidak beradat kerana kebanyakannya Pendatang Tanpa Izin yang mendapat kad pengenalan projek dan sanggup menjadi pengundi untuk disewa atau orang suruhannya.

Lebih melucukan, ketika membuat serbuan ke Hutan Simpan Sapagaya Lahad Datu bersama Tentera, Polis, Pejabat Tanah dan jabatan Kerajaan yang lain tidak diikuti oleh Jabatan Perhutanan Sabah. Samsu mendapati sebuah traktor sedang membuat teres di dalam kawasan yang disahkan oleh alat GPS Jabatan Tanah ialah Hutan Simpan. Anehnya mereka hanya mengambil catatan dan tidak memberkas pemilik traktor, traktor dan pekerjanya sekalipun Polis dan Tentera mempunyai kuasa berbuat demikian. Alasannya kerana ketiadaan Jabatan Perhutanan.

Tetapi secara selamba Samsu bertanya pemilik traktor bolehkah teres tanah yang dibelinya di tanah simpanan bumiputera di Kampung Silam Lamak? Bagaikan mendapat nyawa baru, pemilik traktor tersebut terus mengaku "boleh" dan terus memindahkan traktornya ke tanah Samsu untuk meneres bagi menanam kepala sawit. Berlakulah perniagaan tukar barang di Hutan Simpan Sapagaya di hadapan tentera, polis dan pegawai kerajaan.

Ketika membuat laporan polis, Samsu tidak menyebut dia mengarahkan traktor tersebut keluar daripada hutan simpan ke tanahnya? Kata kontraktor tersebut Samsu belum bayar sampai sekarang. Wajarkah Samsu membayar setelah melepas traktor daripada hutan simpan? Inilah rasuah paling menarik di abad ini.

Niat tersirat Samsu menipu Pak Lah untuk menaikkan sahamnya agar dilantik menjadi menteri penuh dalam rombakan kabinet akan datang namun tidak kesampaian apabila bakal calon ketua Umno SILAM, Haji Salleh Kalbi mendedahkan pekung yang disoroknya selama ini.

Tambah garam ke luka Samsu apabila Timbalan Ketua Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah, Awang Ahmad Sah Datuk Haji Awang Sahari membuat aduan rasmi di Pejabat BPR Kota Kinabalu laporan polis (Karamunsing/002315/07) dengan menuduh Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datu Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah:

Telah bersubahat dengan Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Koperasi, Merangkap Ahli Parlimen Silam dan juga Pemangku Ketua Umno Bahagian Silam, Datuk Haji Samsu Baharun Haji Abdul Rahman mengagehkan 10 buah rumah PPRT bernilai RM21,000 setiap satu kepada lebih 6 orang KETUA CAWANGAN Umno Silam untuk memancing undi mencalonkan beliau sebagai Timbalan Presiden Umno. (ada yang sudah pernah memiliki rumah PPRT sebelum ini).

Telah melengahkan laporan dan siasatan BPR yang dibuat oleh AJK Umno Bahagian Silam, Haji Napaan Rabeka terhadap Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Koperasi, Merangkap Ahli Parlimen Silam dan juga Pemangku Ketua Umno Bahagian Silam, Datuk Haji Samsu Baharun Haji Abdul Rahman yang menggunakan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Silam untuk membuat tuntutan mangsa banjir sejumlah RM50,000 dengan menggunakan namanya dan 5 orang saudara-maranya walaupun terdapat kes prima facie terhadap Samsu.

Enggan mengambil tindakan terhadap Setiausaha Parlimen Kementerian Pembangunan Kope-rasi, Merangkap Ahli Parlimen Silam dan juga Pemangku Ketua Umno Bahagian Silam, Datuk Haji Samsu Baharun Haji Abdul Rahman walaupun diketahui memiliki harta yang tidak diistiyharkan seperti kereta mewah BMW V5 berharga lebih setengah juta ringgit yang didaftarkan SAA300X sedangkan beliau tahu Samsu Baharun hanya Setiausaha Parlimen yang bergaji kecil.

Apakah nasib akan menyebelahi Samsu? Jawapannya ada pada Samsu sendiri iaitu "BIARLAH TAKDIR PENENTU SEGALANYA".

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home